Následující report
potěší všechny, kdo nám závidí-jestli
někdo takový je :-)) Naše cestování má
i své stinné stránky. Ačkoliv se nezasvěcenému
může například z fotek zdát, že cestování
je plné jen příjemných zážitků,
poznávaní nových lidí, krásných
míst atd. není tomu tak vždycky. Někdy je to velký
boj, který stojí hodně nervů a hodně odříkání
a člověk si říká jestli to vůbec stojí za
to. Naštěstí pak vždy přijde chvíle, místo
nebo člověk, který vás převědčí, že to za
to stálo.
Po návštěvě horského
města Dalatu, jsme si po dlouhé době vzali do ruky kalendář
a trochu jsme plánovali. Zjišťením bylo, že Vietnam
je opravdu velký a my jsme si na něj vyhradili moc málo
času. Místa, která chceme vidět a čas který
nám zde zbývá tvořili nekompromisní
nerovnici. Řešení bylo nasnadě. Stanovení priorit za
tvrdých podmínek. Oblasti, které chceme vidět
hlavně, jsou dvě. Ha Long Bay a Sapa na severu v horách. A
tak jsme se rozhodli pro naprostou šílenost a to přejet dvě
třetiny (což je cca 1600km) Vietnamu, za co nejkratší
možnou dobu, až do naší první destinace-Ha Long Bay.
Autobusem jsme dojeli do pobřežního města Nha Trang, kde
jsme si chtěli koupit jízdenky na vlak až do Hanoje. U
pokladny nás čekalo zklamání, protože kvůli
oslavám lunárního čínského nového
roku Tet, byly lístky na dlouho naprosto vyprodané. Ještě
chvíli jsme se nechali držet před nádražím
místní paní v naději, že nějaké lístky
její manžel sežene, ale nedopadlo to. Místní
jsou v tomhle pěkní vykukové, dlouho před novým
rokem skoupili mnoho lístku a pak je nabízí s
mnohonásobnou přirážkou bezradným turistům
před nádražím, i taková je Asie.
Nic nepomohla snaha u přepážky,
kdy se při dotazu na lístky na vlak směrem kamkoliv severně
nikdo pomalu ani neotočil. A na jakékoliv varianty měst,
první třídy, spací nebo nespací vagóny
znělo z druhé strany okénka jasné NO, bez
většího zájmu. Tma na krku nás doprovází
na autobusák, kde pořídíme o něco lépe.
Lístky jsou bohužel až na zítra ráno do
minibusu, který míří do Danangu. Délka
jízdy cca 11 hodin a vzdálenost kolem 650 km. Asi
maximum, co lze z Nha Trangu urazit. Odebereme se tedy do hostelu,
nacpeme se k prasknutí grilovanou rybou a kuřetem a přiopijeme
se Rudým drakem, který i se svými 8 procenty
stále drží titul pivo.
Ráno nám nezazvoní
budík a Kuba mě budí polovyděšenou otázkou
kolik je hodin. Šest, tou dobou už jsme měli být na
autobusáku. Autobus vyjíždí v 6:30 a tak jako
dvě střely vletíme do taxíku, který napůl
odjíždí od hotelu a divokými gesty vysvětlíme požadovanou
destinaci. Na autobusáku panuje typická asijská
nálada, což je, na všechno je dost času a tak sklidníme
náš puls a vydáme se nakoupit bagetu na cestu.
To, co proběhlo náledujících
dvanáct hodin se těžko popisuje, ovšem nejspíš
nikdy nezapomíná. S Kubou jsme se shodli, že to byla
naše nejhorší cesta vůbec a proto to popíšu asi
následovně. Řidič byl magor a to absolutní, jinak se
to říct nedá, pokud jsme neslyšeli klakson, báli
jsme se , že usnul. Předjíždění po dvou kolech do
zatáčky na horizontu. Následné míjení
se s auty v protisměru na centimetry, takže dokážete
popsat, co měl řidič v protisměru na sobě, atd. toť v Asii
běžné, i když tenhle byl vážně šílenej.
Standartní počet lidí v minibuse je 15, ale člověk si
může být jistý, že nikdy nepojede v poloprázdném
voze a téměř vždy tam bude lidí víc než je
sedadel a tak tedy se to začalo plnit, víc než by bylo
záhodno. Když jsme byli někde na dvaceti lidech, tak jsme
začali vtipkovat, že tenhle naháněč nacpe dovnitř 25..no
popravdě, když vmáčknul dovnitř 27. člověka, tak mě
přešel veškerý humor a ztratila jsem přehled, kolik nás
to vlastně jede. Vyjma jednoho studenta, který seděl vedle
nás, daroval nám sušenky a očividně se za své
krajany styděl, tak to jinak nepřišlo nikomu moc divné a
cpali se dovnitř horem spodem, převážejíc milión
a jednu tašku, slepice na klíně nebo v kleci a jedno a více
dětí kolem sebe. Absence vzduchu a prostoru v kombinaci se
zběsilou jízdou si žádá velkou spotřebu
igelitových sáčků, protože spolucestující
zvrací. Kvůli tomu se nestaví, jen se jim podávají
nové sáčky. Jaké „štěstí“, že my
jsme jimi byli obklopeni lépe než Dolby surround v novém
Imaxu.
Cesta, která se zdála
nekonečná přecejen skončila a my dorazili kolem sedmé
večer do Danangu. Opět zklamáni neochotou žen u přepážky
sdělit nám jakékoliv informace okolo našeho přesunu
směr sever. Jakákoliv snaha dát nám tip, kam se
dá ještě večer dostat..nic. Tak se balíme a
obcházíme autobusy, co na nádraží ještě
zbyly. Rozhodnuti strávit noc v autobuse a zkusit využít
všechen čas, tak hledáme v průvodci všechna města, co jsou
na autobusech napsána. Víceméně všechny míří
do Vinh, posune nás to asi 400 km severně a tak bereme. Jaké
je naše rozhořčení, když zjistíme, že za lístek
koupený takřka mezi dveřmi busu dáme jednou tolik než
ostatní. Jsme hned za řidičem, který má k sobě
asi další čtyři, všichni sedí okolo něj, kouří
za jízdy jednu od druhé a neustále o něčem
melou. I tady se snaží nabrat co nejvíce lidí a
tak mě budí lidé, co se mačkají na matrace v
uličce a pochopitelně se tam nemohou vejít. Začínám
toho všeho mít dost, ale jiné řešení není
a navíc, všechno jednou končí. V půl šesté
ráno se tedy dokodrcáme do Vinh. Tady už rovnou
obcházíme autobusy s vytipovanými městy.
Vyhrává Haiphong. Menší bus s energickou paní
naháněčkou-každý bus má řidiče a naháněče.
Řidič riskuje životy všech uvnitř, troubí a taky trochu
řídí. Naháněč je většinu času za jízdy
na půl těla vykloněný z otevřených dveří
autobusu a pomocí píšťalky či pokřiku láká
pasažéry dovnitř. Místní se neobtěžují
chodit na autobusák, prostě jen stoupnou k silnici a nechají
se „nahnat“. Slovo dalo slovo a tak platíme a jedeme.
Dalších devět hodin jízdy před námi a
přiblížení o dalších 400 km blíž k Ha
Long Bay, resp. k Ha Long City. Po třetí odpoledne vysedáme
v Haiphongu, bereme taxi motorky a jedem na místo, odkud
odjíždí minibusy do Ha Long. Každý jedeme s
Kubou na jiné motorce a zhruba v půlce se Kuba se svým
řidičem ztratí z naší trasy. Určitě jsou za námi
uklidňuji se a po zastavení na místě a rozhlížení
se, zjišťuji, že tomu tak není. Katastrofické
scénáře o mém vybitém mobilu-Kuba by se
nedovolal a o penězích a dokladech, co mám u sebe-Kuba
by si nemohl koupit a zařídit nic, pokračují asi dalších
pět minut, kdy můj řidič někam asi třikrát volá a
pak z úplně druhé strany přijede druhý s Kubou
a zubí se na mě a trousí: sorry...nemám slov,
snad jen něco, že to není funny a příčina zdržení
byl a nutnost napsat sms a pak odpovědět asi na tři hovory. Tak se
v klidu zastavilo a vše se vyřídilo. Hlavně, že jsme zase
pohromadě. Sedáme do busu a před námi poslední
hodina a půl a cílová stanice Ha Long City.
Během cesty na sever, jsme toho mnoho
nejedli ani nepili, pauzy na záchod byly nevyzpytatelné
a někdy nebyly. Ztratili jsme přehled, co je vlastně za den a
kolikátého je, ale podstatné je, že jsme po
1600 km a cca 40 hodinách (krom jedné noci v kuse) v pěti různých busech,
dojeli.
Na místě vyhlížíme
slavnou zátoku a vápencové výběžky, ale
o těch si ze břehu můžete jen nechat zdát. Zjišťujeme
také, že jsme poněkud předběhli sezónu a nejlepší
čas na návštěvu zátoky je podle Lonely Planet v
květnu až srpnu. To možná svítí...my máme
po dešti a pod mrakem. Nevěšíme hlavu, naší jedinou
starostí je jen se najíst a usnout v posteli, kde se dá
ležet rovně a nehýbe se. Ráno si půjčíme
motorku a jedeme trochu podél břehu obhédnout okolí
a protože na internetu nacházíme, že na nedalekém
Cat Ba island je lezení, tak se stavujeme v přístavu a
kupujeme tickety na zítřejší plavbu lodí. K
přepážce ani nedojdeme a paní nám nabízí
kdesi cosi. Kupujeme tedy zpáteční lístky s
otevřeným datem a po cestě na ostrov bereme dražší
variantu se zastávkou v jeskyni a u rybářské
plovoucí vesničky. Velkým hitem v Ha Long Bay je jet
na plavbu lodí a přenocovat na lodi, jednu či dvě noci. K
takové plavbě jsme přiřazeni i my, ale protože se „jenom“
vezeme na ostrov, tak o nás přidělený týpek,
podivného vzeření nejeví moc zájem a
věnuje se lidem, co do výletu nasypali víc peněz. Při
zastávce u jeskyně náleduje sdělení, že my do
žádné jeskyně nejdeme, že to mají v ceně jen
ti „vyvolení“ co na lodi tráví noc. Na
lístku od paní je napsáno jeskyně a tak jsem
rozhodnuta procpat nás dovnitř stůj co stůj. Týpek
se vzteká a očividně mu dochází argumenty,
bere svoje a křikne na mě něco ve smyslu, ať si to zařídím
sama. Taky, že jo. Jdeme ke vchodu, kde týpek rychle něco
mumlá štípačovi lístků. Nenechám se
rozhodit a štípačovi ukazuju náš lístek, on
ho cvakne a jako, že dobrý. Pak mi ho při podávání
najednou nechce pustit a začíná nějakým svým
sorry a wait a tak mu řeknu, že na lístku je jeskyně, já
sem u jeskyně a že taky jdu dovnitř. Otočím se, povzbuzuju
Kubu, který nerozhodně přešlapuje, ať jde taky. Štípač
za námi chvíli cupitá do schodů a pokřikuje na
týpka, ten pokřikuje zpátky a pak mi oznámí,
že si na nás počkají u východu, ohání
se governmentem a kdesi cosi. Tak mu řeknu, že se z toho nemíním
po*** a že klidně půjdu do vězení. To ho umlčí a
je pokoj. U východu samozřejmě nikdo není a všem
jsme buřt. Oba jsme s Kubou naštvaní na to, jak tady s námi
zachází a že už člověk nemůže nikomu věřit a
navíc si pořád dávat pozor, kde nás kdo
natáhne. Ale vztekat se moc nemá cenu, jen nám
to zbystří smysly napříště.
Po čtyř hodinové plavbě
dorazíme na Cat Ba. Přístav je na druhé straně
ostrova, než je jeho jediné město a tak nastupujeme do
autobusu. Ten asi po 500 metrech zastavuje a Kuba to znalecky
posuzuje na pohnutou nápravu, která je vyosená a
vadí zadnímu kolu. Místní problém
řeší uražením kusu, co vadí kolu a jedeme
dál. Z neznámého důvodu asi rychlostí 20
km/h a vzhledem k tomu, že město je daleko 25 km, tak jsme opravdu
rádi, že pro nás přijede další autobus. Ve
městečku se sezóna také teprve očekává
a hotely téměř zejí prázdnotou. Ubytujeme se
až u paní, která z 10 USD za pokoj sleví na
šest a spokojeně se sesuneme do postele.
Žádné komentáře:
Okomentovat